Orang-orang yang keras hati tidak akan mengenal kasih sayang, kurang peka perasaan, lagi tipis perikemanusiaannya. Berbeza halnya dengan orang yang dikurniakan Allah SWT dengan hati yang lembut, penuh kasih sayang lagi penuh kemurahan. Rasulullah SAW contohnya dikenali sebagai seorang yang penuh kasih sayang dan lembut hatinya. Sudahkah kita berusaha mengamal dan mencontohi sikap baginda yang sangat terpuji itu hingga cinta kita pada Rasulullah bukan sekadar cinta buta, tapi cinta yang melahirkan ketaatan pada Allah SWT dan sikap mulia dalam kehidupan kita sehari-hari? Jika direnung, tidak wajar kita mengatakan bahawa kita mencintai Rasulullah sedangkan dalam kehidupan seharian, kita sering melanggar nasihat-nasihat baginda? fikir-fikirkan dan renungkan bersama?..

salam perjuangan sekalin,

post kali ini saya tunda sementara mengenai panorama madinah 2,

kesempatan waktu yang ada ini ingin saya mengutarakan pendapat saya mengenai salah satu sifat pimpinan yang disukai ramai, insyaAllah

idea ini timbul apabila kawan saya menyatakan kenapa Tuk gURu Nik Aziz disukai ramai? Katanya 'sape yang pergi berjumpa dengan TGNA, pasti keluar dengan senyuman lebar kerana TGNA pasti akan melayan dan cuba menyelesaikan masalah sesiapa sahaja yang berjumpa dengannya....'

Thats it!!itu lah key pointnya...

Ingin saya menyentuh bahaya budaya pemimpin sekarang yang gemar mengekalkan gaya pimpinan 'hal-hal teknikal saya serah pada kamu (orang bawahan) sahaja, saya selaku pimpinan hanya pedulikan hal dasar'....bagi saya statement ini sangat bahaya dan tidak patut ada pada seorang pemimpin islam.

Sedari lah bahawa setiap orang bawahan kita ini adalah manusia..manusia yang pasti akan terkapai-kapai dalam menyelesaikan masalah,sama juga dengan pemimpin..pemimpin juga pasti ada masalah..

Kadang-kadang atas dasar kita ini pemimpin, kita cuba lari dari mendengar mslh orang bawahan kita, atas alasan 'itu hanya masalah teknikal'.

Saya ingin menyatakan pada pemimpin tersebut, kalau itu lah yang nta/i amalkan, baik kamu memimpin diri sendiri saja, x perlu kamu memimpin sebuah organisasi/jemaah kerana itu sifat orang yang mementingkn diri sendiri..

Ambil contoh bagaimana layanan TGNA pada orang-orang bawahannya.Tidak dipedulikannya masalah teknikal ka, dasar hatta melibatkan masalah keluarga, maka kamu harus layan mereka...kamu perlu sedar mereka datang pada kita dengan harapan, maka kenapa perlu dipulangkan kehampaan pada mereka???

Kasih sayang antara pimpinan dan ahli perlu dijaga kerana hakikatnya gelaran pemimpin dan ahli tidak ada perbezaan disisi Allah swt. Yang membezakan hanya tahap keimanan seseorang, maka kenapa perlu timbul hal 'ITU HAL TEKNIKAL, AKU HANYA SELESAIKAN HAL-HAL DASAR'...salah ka pemimpin mendengar dan menyelesaikan hal teknikal itu?menjatuhkan maruah ka?Nabi Muhammad saw dalam satu sirah, baginda pun sanggup turun padang dalam mana-mana arahan yang baginda berikan pada orang bawahannya..Maka siapakah kita yang hanya memberi arahan dan tidak padang sama?

Carilah syahid di sisi Allah kerana ia tidak hadir dengan memperjuangkan kata sahaja, ia tidak dtg dengan hanya memperkatakan benda-benda dasar sahaja tetapi ia memerlukan pengorbanan yang mendalam tanpa mengira siapa diri kamu di sisi manusia, tanyalah siapa kamu di sisi Allah swt...nasihat pada penulis juga...

"Ya Allah,kau syahidkanlah aku dijalan mu ya Allah.Jadikanlah kematianku sebagai punca kemenangan Islam,semoga dgn darah dan nafasku ini Islam akan tertegak semula di bumi Mu ini Ya Allah"