Pages

Kemaskini: Alasan MP Pakatan Rakyat Yang Tidak Hadir sesi pengundian Bajet 2010



1) Pokok Sena (PAS) Mahfuz Omar:
- Baru balik dari Indonesia, beliau tidak menduga kerana pengundian MP tentang Bajet tidak ditetapkan sebelum ini.

Mahfuz ketika dihubungi memaklumkan beliau berada di Jakarta pada tarikh tersebut atas urusan peribadi dan telahpun memaklumkan lebih awal kepada Presiden Parti, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Selain itu beliau juga memberitahu tidak mendapat maklumat berhubung hasrat pakatan mahu menolak bajet 2010 yang dibentang Najib sebelum ini.

"Saya sebenarnya sudah maklumkan kepada Presiden (PAS) seminggu yang lalu...saya mahu ke Jakarta Jumaat lalu atas urusan peribadi.

"Sehingga hari saya ke Jakarta (Jumaat), saya tidak tahu tentang hasrat Pakatan nak tolak Bajet 2010 (pada) 11 malam Isnin lalu," jelas Mahfuz yang juga Naib Presiden PAS.
2) Hulu Langat (PAS) Che Rosli Che Mat
- Terpaksa meghadiri satu program anjuran Pakatan Rakyat di Sungai Besi bagi mewakili PAS menggantikan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang tidak dapat hadir ke program tersebut.
"Saya terima sms (sistem pesanan ringkas) lewat petang, ketika itu saya di Sungai Besi dalam perjalanan ke Hulu Langat.

"(Sebagai) tuan rumah, saya terpaksa hadir suatu majlis Pakatan (demi) menggantikan Nizar (Ahli Parlimen Bukit Gantang) yang tidak hadir,"

Beliau juga menolak dakwaan sesetengah pihak yang menuduh beliau cuba lari dari tanggungjawab ekoran kejadian itu.

"Saya bukannya lari tugas," katanya lagi.
3) Bagan (DAP) Lim Guan Eng:
- Menyertai rombongan MIDA ke Amerika untuk tujuan mencari pelaburan disana.

4) Puchong (DAP) Gobind Singh:
- Dilarang untuk menghadiri sidang Parlimen.

5) Seputeh (DAP) Teresa Kok:
- Menghadiri Majlis makan malam bersama Sultan Selangor
"Saya telah menghadiri Majlis Makan Malam bersama dengan Sultan Selangor bersama-sama dengan TS Khalid. Telah mendapat persetujuan daripada Sultan Selangor untuk meninggalkan majlis kerana mengetahui pengundian dijalankan di Parlimen. Tetapi belum sempat meninggalkan Istana, pengundian telah habis dijalankan dan BN menang dengan majoriti 1 undi"..
6) Bandar Tun Razak (PKR) Abd Khalid Ibrahim
- Menghadiri Majlis makan malam bersama sultan Selangor (sama dnegan Teresa Kok)

7) Kapar (PKR) Manikavasagam:
- Menghadiri sidang Parlimen sebelah pagi tetapi meninggalkan Parlimen pada jam pukul 2 petang kerana dipanggil oleh polis untuk menjalankan siasatan
"Saya telah menghadiri sidang Parlimen sebelah pagi tetapi meninggalkan Parlimen pada jam pukul 2 petang kerana dipanggil oleh polis untuk menjalankan siasatan. Tetapi hanya bermula selepas pukul 9 malam"..
8) Gombak (PKR) Azmin Ali:
- Baru saja balik dari Mekah, dan menghidapi selsema, maka tidak dapat menghadiri sidang Parlimen.

9) Tawau (SAPP) Chua Soon Bui:
- Menghadiri perjumpaan parti di Kapit
"Saya dan MP Sepanggar, Enchin Majimbun telah menghadiri perjumpaan parti di Kapit, hanya tiba di Kuala Lumpur pada 15 Dec"..
10) Sepanggar (SAPP) Enchin Majimbun @ Eric:
- Menghadiri perjumpaan parti di Kapit (sama dengan Chua Soon Bui)

sumber

khaybar khaybar ya yahud!!!




bangkitkan kekuatanmu wahai pemuda islam,
bangkitkan semangat jihadmu wahai kaum hawa,
bangkit2!!!

agenda kita masih jauh, selain berdepan dengan musuh utama kita yakni syaitan dan nafsu,
kita masih ade musuh lain yang kaum ini tidak akan sesekali ingin melihat umat islam ini dalam ketenangan,yakni kaum yahudi...

ayuh bangkit!
jangan mudah berputus asa dengan masalah2 kecil,
ingat, Allah ingin menguji hambaNYA yang mana lebih imannya melalui ujian2 yang ditimpakan pada kita ketika di dunia ini (surah al-ankabut:ayat 2)...

sekadar perkongsian ringkas pada hari ini.

We Love Tuk Guru







Puluhan ribu rakyat berhimpun sokong Tok Guru

Pusat bandar Kota Bharu penuh sesak dengan kebanjiran lautan manusia menghadiri perhimpunan menyokong kepimpinan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Apa yang jelas ia ratusan kali ganda lebih ramai berbanding demontrasi mendesak Menteri Besar Kelantan meletak jawatan di hadapan Kota Darulnamim Selasa lalu, kata Ketua Penerangan PAS, Ahmad Baihaki Atiqullah.

Biarpun cuaca redup dengan hujan sekali sekala lebat, ia tidak menghalang puluhan ribu rakyat Kelantan hadir menyatakan kasih dan sayang mereka kepada Tok Guru Nik Abdul Aziz.

Ada yang datang dari Besut, Gua Musang, Jeli, Kuala Krai dan negeri-negeri lain bagi meramaikan lagi perhimpunan tersebut.

Pelbagai sepanduk dapat dilihat, ada yang bertulis ‘Kita Sayang Tok Guru Kita’, ‘Kami Menyokong Kepimpinan Tok Guru Nik Aziz’, ‘Royalti bui-builah (bagi-bagilah)’ dan ramai yang memakai lilit kepala bertulis ‘We Love Tok Guru’.

Tidak kurang juga kelihatan ramai anggota polis yang terpaksa berkawal di sepanjang jalan.

Medan Ilmu di Jalan Tok Pati menyaksikan sokongan terhadap kepimpinan Tok Guru Nik Abdul Aziz tidak pernah surut.

Hadir sama anggota-anggota Exco kerajaan negeri, wakil-wakil rakyat, Ketua-ketua Dewan Ulamak PAS Kelantan, Datuk Mohamed Daud dan penduduk bukan Islam serta pemimpin KeADIlan negeri.

Lebih menarik lagi apabila pemimpin masyarakat Cina, India dan Siam turut berucap di hadapan ribuan yang hadir.

Ah Seng mewakili masyarakat Cina menyatakan kaum tersebut di Kelantan dapat hidup aman damai di bawah pemerintahan PAS yang dipimpinan Tok Guru.

“Masyarakat Cina berdiri teguh di belakang Tok Guru. Kami masyarakat Cina menentang keras usaha-usaha pihak lawan yang mahu menjatuhkan Menteri Besar,” katanya diikuti laungan takbir orang ramai.

Tharuman wakil masyarakat India juga menyatakan masyarakat India di Kelantan memberi sokongan tidak berbelah bagi kepada Tok Guru.

Ucapan dalam bahasa Tamil membuat orang ramai menjadi riuh rendah seketika.

Wakil institusi pondok tradisional di Kelantan, Ustaz Awang Yusof dari Pondok Gelang Mas, Pasir Mas secara terbuka meminta rakyat Kelantan tanpa mengira agama dan bangsa memberi sokongan padu kepada Tok Guru Nik Abdul Aziz.

Wakil KeADILan yang begitu bersemangat berucap berkata, ribuan rakyat yang hadir hari ini tidak dibayar sesen pun untuk hadir menyatakan sokongan kepada Menteri Besar.

“Tidak ada sebuah kerajaan yang bersih di negara ini kecuali Kelantan sepanjang ditadbir Tok Guru hampir 20 tahun,” ujarnya.

Beliau juga mencabar pemuda Umno berdebat pada bila-bila masa untuk membincang isu royalti yang menjadi hak milik rakyat negeri ini cuba dinafikan perdana menteri. Harakah

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Harakah kata Puluhan ribu yang hadir hari ini, Mstar online pula menyatakan perhimpunan pagi ini dihadiri kira-kira 3000 orang.Lihat di Sini . Berita harian juga menganggarkan kira-kira 3000 orang yang memenuhi dataran Ilmu…. Apapun kebiasaannya kalau laporan angka dari utusan atau berita harian di pihak Pakatan Rakyat, senang saja untuk kita mengetahui jawapannya… Kita kena kali dengan 3 atau lebih… maka jawapan tepat untuk kehadiran pada hari ini ialah 10 ribu orang atau lebih… senang je. Nak jelas lagi lihat gambar di atas atau atau di bawah…itu baru dirakam dari satu sudut hadapan hotel Ansar.Kalau dari empat sudut… maka jawapan kita dah dapat kira sendiri.

kalau nak tepat lagi jumlahnya bolehlah tanya Perisik rakyat… dia dah bilang dekat 20 kali.. dia ni jenis redah je. Tok guru pun dia bilang sekali.. tapi aku rasa perisik rakyat ni,dia tipu sikit jumlahnya,… ada ke patut dia kata dekat 120 orang je.. Kalau tak caya tengok kat siniconfirm dia buat super impose.. sebab tu nampak ramai orang kat gambarnya

Sumber:pinkturtle2
lagi gambar dan laporan penuh di sini

Kebergantungan pada Allah

sudah lama rasenye x updatekan blog ini...
segala2nya ketentuan Ilahi..
lebih kurang 3 hari sudah saye kembali menetap di rumah sewa, nibong tebal....
agak lama meninggalkan shbt2ku yang sentiasa menanyakan kepulanganku sewaktu saya di kg...
pada supervisorku juga mohon maaf dipinta kerana anak didik ini terpakse bercuti 2 bln 10 hari dan pulang ke kg...but now til when???insyaAllah ill be here mengikut iradat Tuhan..

dalam kegembiraanku pulang ke usm (gembira?? kadang2 bercampur sedih jgk kerana mngglkan sementara kluarga tercinta di kg), role model saya telah di cela di sane, di kg ku, kelantan....

Tuk Guru Nik Aziz (TGNA) adalah role model yang paling tawaddu' saya penah jmpe...tidak kurang juga yang lain, masih ade lagi para alim ulama yang hebat2 tetapi TGNA bg saya adalah ikon yang tepat bg saya skg...



Lihatlah kebergantungan penuh TGNA @ seorang manusia yang ditugaskan oleh Allah tu membimbing kita, para jundi, para umara dan sekian manusia di bumi ini...tidakkah dapat kita lihat kesamaan spt Khalid Al walid lakukan ketika beliau dlm medan peperangan antara umat islam (zmn khalifah saidina abu bakar dan saidina umar) dengan tentera2 ROM dan PARSI yang ketika itu mempunyai kuasa besar di bumi ini?
Tatkala itu tentera2 khalid dihujani pelbagai ujian dari Allah spt kekeringan sumber air, kekurangan kecanggihan senjata, bilngan tentera hanya 1/20 berbanding dengan tentera ROM dan PARSI....Ya, semua itu adalah ujian dr Allah tuk mnguji sejauh mane kebergantungan para pemegang panji islam itu padaNYA, pada Tuan EMpunya Dunia ini...
semakin kuat tekanan dari tentera lawan, semakin kuat tentera islam beribadah sehingga tentera lawan menggelarkan tentera islam ketika itu spt ini:

MEREKA SPT SINGA DI SIANG HARI DAN SPT ABID DI MALAM HARI

(Abid itu adalah tugas manusia sebagai hamba Allah.Yang kerjanya hanya beribadah)...

sekarang kita buat ijtihad sendiri, adakah betul tindakan para penentang TGNA smpai snggup mnyuruh TGNA meletak jawatan???

HEI!!!tau x pemikiran kita ni dah makin bnyk dicemari dngn unsur2 sekular (agama asing, politik asing) sampaikan masing2 da pandai buat judgement sndir tentang Islam tanpa asas ilmu yang kukuh!!!

nasihat saya pada diri sendiri dan juga tidak lupe pade pembace sume, jgn lupe tuk meletakkan kebergantungan kita 100% pada Allah dlm setiap tindakan kita di bumi PINJAMAN kita ini...
fikirlah hingga ke akhirat, jgn fikir smpai 2020 sahaja...

jumaat ini (4DIs09) saya diwar2kan oleh seorg shabat kita akan mengumpulkan beribu2 pnyokong panji2 islam tuk membuat perhimpunan aman menyokong kepimpinan TGNA...saya dr jauh hanya dpt smpai msj ini dan doa kepada mereka..ingtlah, kita buat ini kerana Allah, bkn kerana manusia...

untuk akhirnya,saya dedicatekan lagu ini utk semua pembace, khususnya TGNA sendiri...



Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2
Insha Allah x3
Insya Allah we’ll find the way

Tuk Guru Nik Aziz disenarai 50 tokoh berpengaruh di dunia Islam 2009

(SUMBER:HARAKAHDAILY)

KUALA LUMPUR, 20 Nov: PAS mendapat penghormatan dunia Islam apabila Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah disenaraikan antara '50 tokoh Islam paling berpengaruh di dunia'.

Menteri Besar Kelantan itu, disenarai di tempat ke 42 dalam senarai '500 Muslim yang Berpengaruh Tahun 2009'.

The Royal Islamic Strategic Studies Center untuk pertama kalinya menerbitkan buku “The 500 Most Influential Muslims In The World” tahun 2009.

Para tokoh muslim dari seluruh dunia yang terpilih masuk dalam daftar itu adalah kalangan Muslim yang dianggap memiliki kemampuan untuk mempengaruhi keadaan kemanusian dan mampu membawa perubahan dalam kehidupan ramai orang.

“500 Muslim Paling Berpengaruh di Dunia” sepanjang tahun 2009 itu, dibahagi dalam 15 katagori, antara lain katagori ulama, politik, cendekiawan, perempuan, pemuda, ilmu dan teknologi, media sampai kategori muslim radikal.

(Nik Aziz ditangga ke 42 Muslim paling berpengaruh di didunia)

Tokoh Muslim dunia lainnya yang masuk dalam daftar 50 tokoh peringkat teratas dimulai dengan, Raja Saudi, Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud; pemimpin spritual Iran, Syed Ali Khamenei; PM Turki Recep Tayyib Erdogan; Imam Besar Masjid Al-Azhar dan Pimpinan Universitas Al-Azhar, Kairo, Dr Muhammad Sayyid Tantawi; Syaikh Yusuf Al-Qaradawi; Pimpinan Ikhwanul Muslimin Mesir Syaikh Mohammad Mahdi Akef, Sekjen Hizbullah, Syed Hassan Nasrallah dan Pimpinan Hamas, Khaleed Mishal.

Nama Anwar Ibrahim turut disenaraikan di dalam lis 450 “Honourable Mention” di dalam pencapaian di bidang masing-masing dan diantara tokoh Islam yang signifikan di dalam dunia.

Nama Anwar Ibrahim tersenarai di bidang politik berserta dengan nama Tun Dr Mahathir Mohammad tetapi nama Mahathir tidak disenaraikan di dalam “Honorable Mention”.

Dari kalangan cendekiawan, daripada Malaysia yang tersenarai ialah Prof Emeritus Datuk Osman Bakar, Timbalan Naib Chancellor, Universiti Malaya dan Professor Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Prof. Dr. Mohammad Hashim Kamali.

Mohideen Abdul Kadir, Naib Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang di dalam kategori Pembangunan sementara Kumpulan Raihan turut tersenarai di dalam katagori Seni dan Budaya.


Dalam pengantar buku yang diterbitkan untuk membantu dan membuka wawasan tentang pengaruh umat Islam di dunia saat ini dan beragamnya kelompok-kelompok Islam yang ada di seluruh dunia.

Penyusunan buku ini melibatkan pengamat dunia Islam yang namanya sudah dikenal secara meluas di dunia antarabangsa, Profesor John Esposito dan Profesor Ibrahim Kalin sebagai editor utama.

Tahniah Zambry. Projek ini sungguh menakjubkan!! | Nizar News

SUMBER (AJIJOI)

IPOH 17 NOV Jika dahulunya dibongkar mengenai penjualan arak yang berleluasa di kawasan majoriti Melayu di Medan Gopeng, Sg Rapat, kini penduduk berdekatan digemparkan sekali lagi dengan masalah yang lebih besar.

Sebuah bangunan baru yang dibina beberapa bulan lalu di Jalan Sultan Azlan Shah Selatan iaitu jalan yang menuju ke Kg Sg Rapat dan juga Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah, Ipoh kini akan dibuka sebagai Pejabat Pemasaran Perak untuk jenama arak popular Guiness Anchor.

Di harapkan semoga kawasan majoriti Melayu yang berhampiran iaitu Kg Sg Rapat dibebaskan segera daripada pengaruh penjualan arak yang menjadi ibu kepada segala maksiat.

Penduduk Melayu di Kg Sg Rapat, Kg Rapat Jaya dan Kg Rapat Jaya Tambahan yang terletak hanya dibelakang pejabat pemasaran arak ini menggunakan laluan dihadapan pejabat tersebut setiap hari untuk ke pusat bandar.

Semoga pejabat pemasaran arak ini dapat dipindahkan jauh daripada kawasan penduduk yang majoritinya Melayu beragama Islam.

Pihak berkuasa tempatan perlu bertindak segera dan lebih peka kepada sensitiviti umat Islam yang berhampiran.

Tiada lafaz 'cerai talak tiga' dalam bai'ah PAS

SUMBER (HARAKAHDAILY)

KUALA LUMPUR, 13 Nov: PAS hari ini mendedahkan bai'ah (janji setia) dengan lafaz menceraikan isteri dengan talak tiga adalah bukan lafaz rasmi dari parti itu.

Penafian itu dibuat Setiausaha Agong PAS Datuk Mustafa Ali setelah beliau sendiri menyiasat dakwaan tersebut sebagaimana diarah Presiden Pas Datuk Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang.

Menurutnya, kesemua negeri menggunakan lafaz bai'ah rasmi tersebut kecuali sedikit berbeza bagi wakil rakyat mereka di Selangor.

"Presiden kata benda ini (bai'ah talak tiga) tidak berlaku dan dia minta saya siasat semua negeri."

"Semua negeri mengikut rasmi, ikut pusat kecuali Selangor, ada kelainan sedikit." jelasnya.

Dalam sidang media di pejabat Agung PAS pagi tadi, beliau turut mendedahkan beberapa skrip baia'ah rasmi PAS yang diguna Abdul Hadi, beliau sendiri dan Mohammad Sabu.

Kesemuanya adalah sama dan tiada langsung berkait 'cerai talak tiga' kecuali yang ada hanya lafaz laknat jika mengkhianati parti.

"WaLlahi wa biLlahi wa taLlahi. Bahawa saya, Hj. Mustafa bin Ali yang diamanahkan oleh Parti Islam SeMalaysia (PAS) untuk bertanding dalam pilihanraya umu kali ke-12 dalam kawasan DUN N17 Alor Limbat bersumpah dengan nama Allah sama ada saya menang atau kalah di dalam pilihanraya ini, saya tidak akan mengkhianati parti dan perjuangan parti ini,iaitu Islam.

"Jika saya mengkhianati parti dan perjuangan ini (iaitu Islam), maka saya akan dilaknat oleh Allah, para Malaikat dan para pelaknat, " lafaz baiahnya dibaca di hadapan wartawan.

Jelasnya, bai'ah yang dilakukan PAS sekadar mekanisme biasa bagi mengikat wakil rakyat parti demi memastikan para mereka tidak mengkhianati amanah parti.

"Oleh kerana PAS memperjuangkan Islam, maka menggunakan bai'ah...sama seperti BN sendiri, wakil rakyat yang menang diminta tandatangan satu surat tanpa tarikh yang ditujukan kepada Speaker (Dun dan Parlimen) memaklumkan bahawa dia meletak jawatan. Jadi, Surat itu digunakan bila wakil rakyat lompat parti."

Tambahnya lagi, bai'ah PAS Selangor beberbeza dengan negeri-negeri lain mungkin disebabkan bimbang para wakil rakyatnya dibeli BN kelak.

"Ada kebimbangan akan ada wakil rakyat lompat parti sebab yang beli biasa parti pemerintah (Umno dan BN)."

Beliau juga menjelaskan bahawa beberapa pemimpin PAS yang menggunakan media untuk mengulas isu 'bai'ah talak tiga', telah pun diberi nasihat agar tidak mengeruhkan keadaan lagi.

Beliau juga menasihatkan pihak media agar tidak memanjangkan isu tersebut, setelah mendengar penjelasannya hari ini.


video

Yahudi AS, Pindah ke Israel dan Masuk Islam


(SUMBER:ERA MUSLIM)

Pada tahun 1998, Joseph Cohen seorang Yahudi Ortodoks kelahiran AS hijrah ke Israel karena keyakinannya yang sangat kuat pada ajaran Yudaisme. Ia kemudian tinggal di pemukiman Yahudi Gush Qatif di Gaza (Israel mundur dari wilayah Jalur Gaza pada tahun 2005).

Cohen tak pernah mengira bahwa kepindahannya ke Israel justru membawanya pada cahaya Islam. Setelah tiga tahun menetap di Gaza, Cohen memutuskan untuk menjadi seorang Muslim setelah ia bertemu dengan seorang syaikh asal Uni Emirat Arab dan berdiskusi tentang teologi dengan syaikh tersebut lewat internet. Setelah masuk Islam, Cohen mengganti namanya dengan nama Islam Yousef al-Khattab.

Tak lama setelah ia mengucapkan syahadat, istri dan empat anak Yousef mengikuti jejaknya menjadi Muslim. Sekarang, Yousef al-Khattab aktif berdakwah di kalangan orang-orang Yahudi, meski ia sendiri tidak diakui lagi oleh keluarganya yang tidak suka melihatnya masuk Islam.

"Saya sudah tidak lagi berhubungan dengan keluarga saya. Kita tidak boleh memutuskan hubungan kekeluargaan, tapi pihak keluarga saya adalah Yahudi dengan entitas ke-Yahudi-annya. Kami tidak punya pilihan lain, selain memutuskan kontak untuk saat ini. Kata-kata terakhir yang mereka lontarkan pada saya, mereka bilang saya barbar," tutur Yousef tentang hubungan dengan keluarganya sekarang.

Ia mengakui, berdakwah tentang Islam di kalangan orang-orang Yahudi bukan pekerjaan yang mudah. Menurutnya, yang pertama kali harus dilakukan dalam mengenalkan Islam adalah, bahwa hanya ada satu manhaj dalam Islam yaitu manhaj yang dibawa oleh Rasululullah saw yang kemudian diteruskan oleh para sahabat-sahabat dan penerusnya hingga sekarang.

"Cara yang paling baik untuk membuktikan bahwa Islam adalah agama untuk semua umat manusia adalah dengan memberikan penjelasan berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan yang membedakan antara umat manusia adalah ketaqwaannya pada Allah semata," ujar Yousef.

"Islam bukan agama yang rasis. Kita punya bukti-bukti yang sangat kuat, firman Allah dan perkataan Rasulullah saw. Kita berjuang bukan untuk membenci kaum kafir. Kita berjuang hanya demi Allah semata, untuk melawan mereka yang ingin membunuh kita, yang menjajah tanah air kita, yang menyebarkan kemungkaran dan menyebarkan ideologi Barat di negara kita, misalnya ideologi demokrasi," sambung Yousef.

Ia mengatakan bahwa dasar ajaran agama Yahudi sangat berbeda dengan Islam. Perbedaan utamanya dalam masalah tauhid. Agama Yahudi, kata Yousef percaya pada perantara dan perantara mereka adalah para rabbi. Orang-orang Yahudi berdoa lewat perantaraan rabbi-rabbi mereka.

"Yudaisme adalah kepercayaan yang berbasiskan pada manusia. Berbeda dengan Islam, agama yang berbasis pada al-Quran dan Sunnah. Dan keyakinan pada Islam tidak akan pernah berubah, di semua masjid di seluruh dunia al-Quran yang kita dengarkan adalah al-Quran yang sama," ujar Yousef.

Lebih lanjut ia mengatakan bahwa Yahudisme di sisi lain berpatokan pada "tradisi oral" misalnya kitab Talmud yang disusun berdasarkan informasi dari mulut ke mulut yang kemudian dibukukan. Para rabbi sendiri, kata Yousef mengakui, bisa saja banyak hal yang sudah orang lupa sehingga keabsahan kitab tersebut bisa dipertanyakan.

Yousef mengungkapkan, kitab Taurat yang diyakini kaum Yahudi sekarang memiliki sebelas versi yang berbeda dan naskah-naskah Taurat itu bukan lagi naskah asli. "Alhamdulillah, Allah memberikan rahmat pada kita semua dengan agama yang mudah, di mana banyak orang yang bisa menghapal al-Quran dari generasi ke generasi. Allah memberkati kita semua dengan al-Quran," tukas Yousef. Meski demikian, ia meyakini dialog adalah cara terbaik dalam berdakwah terutama di kalangan Yahudi.

Ditanya tentang kelompok-kelompok Yahudi yang mengklaim anti-Zionis. Yousef menjawab bahwa secara pribadi maupun dari sisi religius, ia tidak percaya dengan Yahudi-Yahudi yang mengklaim anti-Zionis. "Dari sejarahnya saja, mereka adalah orang-orang yang selalu melanggar kesepakatan. Mereka membunuh para nabi, oleh sebab itu saya tidak pernah percaya pada mereka, meski Islam selalu menunjukkan sikap yang baik pada mereka," paparnya.

Yousef menegaskan bahwa pernyataannya itu bukan untuk membela orang-orang Palestina ataupun atas nama seorang Muslim. Pernyataan itu merupakan pendapat pribadinya. "Allah Maha Tahu," tandasnya.

Sebagai orang yang pernah tinggal di pemukiman Yahudi di wilayah Palestina, Yousef mengakui adanya diskriminasi yang dilakukan pemerintah Israel terhadap Muslim Palestina. Yousef sendiri pernah dipukul oleh tentara-tentara Israel meski tidak seburuk perlakuan tentara-tentara Zionis itu pada warga Palestina.

"Saya masih beruntung, penderitaan yang saya alami tidak seberat penderitaan saudara-saudara kita di Afghanistan yang berada dibawah penjajahan AS atau saudara-saudara kita yang berada di kamp penjara AS di Kuba (Guantanamo)," imbuhnya dengan rasa syukur.

Allah memberikan hidayah pada umatnya, kadang dengan cara yang tak terduga. Seperti yang dialami Cohen atau Yousef yang justru masuk Islam setelah pindah ke wilayah pendudukan Israel di Gaza. (ln/readingislam)

Ceramah perdana sempena 19 tahun PAS tadbir Kelantan


KOTA BHARU, 11 Nov: Tanpa disedari usia kerajaan PAS di Kelantan kini sudah melewati 19 tahun. Ini bermakna hampir 20 tahun Umno gagal dalam misinya merampas Serambi Mekah.

Biar pun Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan sudah lima kali bertukar ganti, namun mereka masih dikecewakan rakyat di negeri ini.

Mereka gagal mengulangi kejayaan 1978 apabila berjaya memecah PAS sehingga lahir Berjasa dan Hamin ketika itu.

Kekuatan PAS Kelantan tetap dipertahankan biar pun Semangat 46 yang pernah bersama pada 1990 sudah lama dikuburkan.

Mengambil kira kejayaan itu Badan Perhubungan PAS Kelantan akan mengadakan ceramah perdana sempena 19 tahun pemerintahan pada Ahad ini (15 November).

Tokoh-tokoh utama Pakatan Rakyat akan ditampilkan termasuk Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua Umum KeADIlan, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang. Selain itu Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat juga hadir berceramah pada program yang akan diadakan Putik, Pengkalan Chepa.
Setiausaha Lajnah Penerangan PAS Negeri, Wan Zulkefli Wan Mohamad berkata, program tersebut bermula dengan solat Maghrib. “Selepas itu akan diadakan kuliah Maghrib oleh pengkuliah jemputan. Selepas solat Isyak akan diadakan solat sunat hajat yang dijangka diimamkan Menteri Besar,” katanya di sini.

Beliau berkata, program tersebut diadakan sebagai mengingati kejayaan kerajaan PAS di Kelantan sehingga mampu bertahan hampir 20 tahun.

Sementara itu pada hari yang sama (Ahad) KeADIlan negeri akan menganjurkan konvensyen bertempat di Kelantan Trade Centre bermula jam 2 petang.

Pada konvensyen tersebut beberapa kertas kerja akan dibentang termasuk oleh Mustafa Kamil Ayub, Fauziah Salleh, Tien Chua, Shamsul Iskandar dan Badrul Hisyam.

Setiausaha Konvensyen, Wan Abu Bakar Wan Muhammad berkata, perasmian konvensyen itu akan dilakukan Anwar pada akhir program.


(SUMBER)

DAKWAAN PALSU PENULIS BLOG

Apa yang didakwa oleh penulis-penulis blog terhadap Ust Abu Bakar Chik dalam Mesyuarat Khas PAS Pusat adalah bohong dan tidak benar. Kononnya Ust Abu Bakar Chik menyergah dan mengherdik Tok Guru dengan biadab, mengatakan Tok Guru nyanyuk, orang tua dan perlu letak jawatan sebagai Mursyidul Am.

Saya tidak mahu melayani penulis-penulis blog seumpama itu, tetapi bila ramai yang menghubungi saya akan kebenaran tersebut, saya terpaksa mencari sumber yang sebenar. Saya sendiri tidak percaya cerita-cerita tersebut, tetapi apa yang saya kesalkan penulis-penulis blog PAS turut memuatkan cerita tersebut dalam blog-blog mereka.

Saya sangat kenal dengan semua AJK PAS Pusat berbanding dengan penulis-penulis blog. Saya boleh telepon semua AJK untuk mengetahui cerita yang sebenar, Ust Abu Bakar Chik pernah menjadi Ketua Pemuda PAS Pusat dan saya salah seorang EXCOnya beberapa penggal, Mahfuz Omar juga Ketua Pemuda PAS dan saya pernah menjadi Setiausahanya, bahkan sewaktu beliau menjadi Ketua Penerangan PAS Pusat saya juga menjadi Setiaushanya, sewaktu Salehuddin Ayob menjadi Ketua Pemuda PAS Pusat, Ust Idris Ahmad Timbalannya saya pula Naib Ketua Pemudanya, yang lain-lain juga saya lebih rapat dengan mereka berbanding para penulis blog.

Begitu juga Tok Guru Mursyidul Am, saya lebih rapat dan kenali Tok Guru berbanding dengan para penulis blog tersebut. Malam selepas sidang DUN 28 Oktober, Tok Guru menghubungi saya melalui Setiausaha Politiknya untuk mengetahui apa yang berlaku dalam sidang DUN 28 Oktober, saya bercakap sendiri dengan Tok Guru dalam perbualan di telepon. Begitulah dengan yang lain-lain, setiap AJK PAS Pusat dari Datuk Presiden sehinggalah semua AJK PAS Pusat saya jauh lebih kenali mereka berbanding-banding penulis blog-blog tersebut.

Kalau saya mahu mengetahui apa yang berlaku dalam mesyuarat, saya boleh menghubungi mereka semua. Tetapi itu kerja bodoh, tidak cerdik, buang masa dan tidak berakhlak. Apa hak saya ingin mengetahui perjalanan mesyuarat tersebut, yang penting apa keputusan mesyuarat terhadap isu tersebut, bagaimana cara mereka bermesyuarat, cara mereka berhujjah, tinggi ke rendah ke suara mereka, untuk apa saya tahu ?. Dan kalau pun ada di kalangan AJK yang ceritakan perjalanan mesyuarat tersebut, AJK PAS Pusat itulah yang paling tidak berdisiplin dan berakhlak dan tidak layak menjadi AJK PAS Pusat.

Walau bagaimanapun saya hubungi juga beberapa orang Jawatankuasa Harian dan AJK PAS Pusat yang sangat rapat dengan saya untuk mengetahui kebenaran dakwaan dalam blog tersebut. Ternyata semua dakwaan dalam blog tidak betul, Ust Abu Bakar Chik tidak pernah mengeluarkan kata-kata seumpama itu, tidak keluar ucapan Tok Guru Nyanyuk, orang tua, letak jawatan dan sebagainya sebagaimana yang didakwa oleh blog.

Ust Abu Bakar Chik sama macam AJK yang lain bersuara menyatakan pandangan terhadap isu-isu yang dibincangkan, beliau ada menegur Tok Guru supaya tidak menulis dalam blog bagi menyatakan pandangannya terhadap masalah dalaman parti, dan Tok Guru menerima terguran tersebut dengan hati terbuka.

Keesokan hari Tok Guru ditanya oleh wartawan di Bachok, Kelantan tentang mesyuarat khas yang diadakan, Tok Guru menyatakan kepada wartawan beliau sangat puas hati dengan perjalanan mesyuarat, Tok Guru menjawab ringkas "biasalah dalam mesyuarat, ada tegur menegur, saya ditegur, Presiden PAS juga saya tegur, Hasan Ali juga ditegur". Beliau sangat puas hati dengan perjalanan Mesyuarat Khas tersebut dan bersetuju dengan keputusan mesyuarat untuk mengadakan Seminar Memperkasakan Parti bagi menggantikan EGM yang dicadangkan.

Dakwaan penulis blog adalah palsu, liar dan berniat jahat, yang sangat dikesali ada penulis-penulis blog dari PAS juga turut memuatkan cerita palsu dalam blog-blog mereka. Mereka jadi penyambung kepada penabur-penabur fitnah ini.

Ada penulis blog yang mensifatkan wakil-wakil PAS yang menyertai seminar tidak ada teluq kalau tidak berani bertanya kenyataan tersebut. Lebih baik tidak ada teluq daripada bertanya soalan bodoh seumpama itu, kalau ada teluq sekalipun nak buat apa, kalau teluqnya dibiarkan dipicit orang lain untuk mengikut sahaja apa yang orang lain kata terhadap pimpinan PAS, lalu dimasukkan dalam blognya.

Kepada penulis blog yang mengaku ahli dan penyokong PAS, tulislah dengan jujur, jangan tulis hanya sekadar untuk mendapat hit yang tinggi setiap hari, penulis blog PAS mesti menulis untuk membangunkan PAS dan menjadi pelapor yang betul kepada rakyat, bukan penyambung kepada pembohongan dan fitnah. Jadilah penulis yang membangun bukan meruntuh parti.

(SUMBER)

Salam Takziah Pada Keluarga Ustaz Ramadhan Fitri (anak ustaz Elyas Zakaria)

Assalamu’alaikum WBT,


Pada jam 7.54 pagi tadi, ana telah mendapat Khidmat Pesanan Ringkas
(KPR) di bawah (kiriman sahabat) :


“Salam. Putri kami, Nur Fatimah tlh kembali ke rahmatullah kira2 pkl
620pg td – ramadhan fitri & khadijah”


Sama-sama kita sedekahkan Al Fatihah kepada arwah, dan mendoakan agar
Ustaz Ramadhan tabah menghadapi dugaan yang sangat berat ini, dan
terus istiqamah dalam melaksanakan kerja2 jemaah. Ustaz Ramadhan boleh
dihubungi di 0122357441. JZKK.

P9210153

Almarhumah anakanda Nur Fatimah bersama ibu dan bapanya, Ukhti Khadijah dan Ustaz Mohd. Ramadhan Fitri [kredit sumber]

Link lain, lebih detail tentang Almarhumah Nur Fatimah di blog sahabat baik Ustazah Khadijah : KLIK

Mari memahami dengan lebih mendalam pendekatan Ikhwanul Muslimin (Politik dalam kerangka Islam Syumul)


Assalamualaikum
kebanyakan dari kita (termasuk diri yang dhoif ini) masih tercari2 apa sebenarnya politik dan islam?
dan masih ramai dariipada kita, penyokong2 Parti Islam Semalaysia juga masih kurang memahami apa yang diperjuangkan melalui parti islam ini...
Maka di sini terdapat sedikit artikel yang menjelas gerakan/halatuju dan matlamat asal sebuah gerakan yang disinonimkan dengan PAS di kawasan timur tengah, iaitu Ikhawanul Muslimin...
Di sini pengasasnya, As-Syahid Imam Hasan Al-Banna telah menggariskan mengapa kita memperjuangkan politik dan negara Islam...
Apakah sebenarnya politik yang disandarkan pada Islam sebenarnya?
Apakah pula ciri2 negara Islam yang sebenarnya?Adakah negara pimpinan UMNO ini negara Islam?
Kita ikuti penjelasannya dari petikan2 sebuah buku seperti di bawah:


PEMIKIRAN POLITIK IMAM HASSAN AL BANNA PERKARA ASAS DALAM AGENDA KEBANGKITAN UMMAH :
Dr Abdul Hamid al Ghazali
Bab 3: Pembentukan Negara Contoh


MUKADIMAH

Terlebih dahulu sebelum saya menjelaskan pemikiran politik yang akan menentukan halatuju agenda kebangkitan dan proses pembinaan sebuah negara berdasarkan pandangan Ustaz al-Banna, elok saya kemukakan di sini apa yang dimaksudkan dengan politik dan juga negara secara ringkas.


Takrif Politik


Politik mengandungi beberapa maksud antaranya, kaedah untuk memerintah dan mentadbir sebuah negara.

Politik juga ialah kuasa atau keupayaan untuk memperolehi apa yang dikehendaki.

Politik juga merujuk kepada kaedah berdiplomasi dan mencapai kata sepakat.

Dalam buku al-Siyasah al-Hakimah, Ibnu Qayyim mentakrifkan politik sebagai tindakan yang membawa manusia lebih hampir kepada kebaikan dan jauh daripada kebinasaan, walaupun tindakan tersebut tidak dinyatakan oleh rasul dan tidak disebut oleh wahyu. Apa sahaja cara yang boleh mewujudkan keadilan, ia termasuk dalam agama ini.


Takrif Negara


Negara adalah pihak yang memiliki kedaulatan untuk menggunakan kekerasan (tindakan/peraturan) atau kuasa. Negara juga ialah suatu badan politik yang bebas untuk mentadbir kehidupan manusia dalam sebuah kawasan tertentu melalui beberapa institusi yang kekal. Pemerintah pula ialah kuasa yang sah.

Seterusnya, dalam dua tajuk berikut saya akan kemukakan secara ringkas beberapa landasan dan konsep menurut pemikiran politik Ustaz al-Banna yang memberikan gambaran menyeluruh tentang agenda kebangkitan ummah dan pembinaan sebuah negara.

Bahagian I – LANDASAN

Ustaz al-Banna telah menggariskan beberapa landasan yang membentuk pemikiran politik dalam agenda kebangkitan ummah ini.

Contohnya beliau menegaskan bahawa seorang muslim mestilah berpolitik berlandaskan Islam yang menjadi anutannya. Menurut beliau: “Seorang muslim tidak akan memilih Islam yang sempurna kecuali apabila dia menjadi seorang ahli politik; apabila dia meninjau segala masalah umatnya; apabila dia mengambil berat tentang nasib mereka dan peka dengan segala masalah mereka. Saya juga ingin jelaskan di sini bahawa segala batasan dan pemisahan yang wujud ini adalah suatu yang tidak dapat diterima oleh Islam. Setiap pertubuhan Islam perlu meletakkan aspek politik umat Islam sebagai agenda utama mereka. Jika tidak mereka perlu menilai semula fahaman mereka tentang Islam.” (BUAT MAHASISWA)


1. Kesyumulan Islam Bererti Gerakerja Politik adalah Wajib.


Bagi menegaskan hakikat ini, beliau menekankan bahawa kesyumulan Islam yang merangkumi agama dan sistem hidup sudah tentu merangkumi aspek politik. Beliau menyebut: “Kesan daripada kefahaman yang lengkap dan menyeluruh tentang Islam ini menyebabkan gagasan Ikhwan al-Muslimin mencakupi seluruh sudut perubahan yang diperlukan oleh umat Islam. Segala elemen perubahan yang wujud pada yang lain juga wujud pada Ikhwan. Dengan ini setiap orang yang mahukan perubahan, ikhlas dan bersemangat tinggi pasti akan mendapat apa yang diharapkannya di sini. Bersama Ikhwan, semua pencinta perubahan yang mengenali dan memahami matlamat Ikhwan akan menemui apa yang diimpikan. Tidak salah jika anda katakan bahawa Ikhwan al-Muslimin ialah: “Parti politik, kerana mereka menuntut supaya wujudnya pengislahan kepada sistem pemerintahan negara. Mereka turut menuntut supaya dikaji semula hubungan antara umat Islam dengan bangsa-bangsa lain di luar negara Islam. Mereka menuntut supaya masyarakat Islam dididik agar memiliki harga diri dan memelihara semangat perkauman Islam semaksimum mungkin.” (UCAPAN DASAR MUKTAMAR KELIMA)


2. Negara adalah Simbol Suatu Gagasan.


Beliau menegaskan bahawa melaksanakan Islam sebagai suatu cara hidup yang bersepadu akan hanya dapat dicapai melalui sebuah negara Islam. Beliau berkata: “Meletakkan negara sebagai wakil kepada gagasan (fikrah) ini dan bertindak sebagai penjaga gagasan ini. Negara ini juga bertanggungjawab mencapai matlamat gagasan ini dalam sebuah masyarakat dan kemudian menyampaikan gagasan ini ke seluruh manusia… “Menegakkan sebuah negara Islam yang bebas di bumi ini. Negara yang mampu melaksanakan hukum-hukum dan sistem sosial Islam. Sebuah negara yang dapat menampilkan ajaran Islam yang sebenar dan dapat menyebarkannya secara bijaksana kepada semua manusia… (ANTARA SEMALAM DAN HARI INI)


3. Seseorang Muslim Tidak Boleh Mengabaikan Aspek Pelaksanaan. (* tidak berteori semata-mata)


Di bawah tajuk “Kami dan politik”, Ustaz al-Banna menegaskan politik harakah adalah seperti memahami Islam yang sahih, melaksanakan ajaran Islam, memulihkan aspek pelaksanaan dan membina negara Islam. Menurut beliau: “Jika kami dikatakan sebagai pertubuhan politik atas dasar kami mengambil berat soal umat Islam ini, atau kerana kami berfahaman bahawa kuasa eksekutif dan maruah bangsa adalah sebahagian rukun atau fardhu Islam, atau kerana kami bekerja dengan penuh gigih untuk memperolehi kemerdekaan mutlak dan memulihkan badan pentadbiran, maka memang benar itulah kami.” (UCAPAN DASAR MUKTAMAR KEENAM)


4. Ummah Bertanggungjawab Menuntut Pemerintah Memenuhi Hak-hak mereka yang Diberikan oleh Islam.


Ustaz al-Banna menggalakkan umat Islam supaya menuntut hak-hak mereka yang diberikan oleh Islam termasuklah hak berpolitik. Beliau berkata: “Suatu perkara yang perlu saya katakan di sini ialah Ikhwan al-Muslimin tidak pernah merasakan mana-mana kerajaan yang ada pada zaman ini baik kerajaan yang sedia ada atau kerajaan sebelumnya atau mana-mana kerajaan sekalipun, telah memikul tanggungjawab ini atau menunjukkan kesediaan yang sebenar untuk mendokong gagasan Islam. Semoga umat Islam menyedari hakikat ini. Semoga mereka menuntut supaya kerajaan mereka melaksanakan hak-hak Islam. Dalam pada itu Ikhwan akan terus berusaha dan bekerja.” (UCAPAN DASAR MUKTAMAR KELIMA)


5. Memberi Kefahaman, Menyebarkan Dakwah dan Perjuangan Berlandaskan Perlembagaan adalah Cara yang Paling Selamat untuk Masyarakat.


Ustaz al-Banna telah menetapkan bahawa matlamat ini boleh dicapai dengan menyebarkan dakwah dengan cara yang terbaik dan nasihat yang berguna serta mengambil peranan yang proaktif dalam lapangan politik. Menurut beliau: “Wasilah atau wahana yang kita gunakan ialah, meyakinkan orang ramai, sebarkan dakwah dengan apa cara sekalipun… Seterusnya kita melangkah ke medan perjuangan mengikut lunas undang-undang dengan tujuan dakwah ini dapat diketengahkan ke institusi-institusi rasmi. Dengan ini dakwah akan dibantu dan didokong oleh kuasa yang efektif. Atas dasar ini, apabila tiba masa yang sesuai, calon-calon Ikhwan al-Muslimin akan tampil ke hadapan menjadi wakil kepada rakyat di badan-badan perwakilan rakyat. Kami amat yakin Allah akan membantu kami memperoleh kejayaan jika apa yang kami lakukan ini hanya demi keredhaan Allah. “…Sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamanya (agama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa;” Al-Hajj: 40 (UCAPAN DASAR MUKTAMAR KEENAM)


6. Kerajaan adalah Salah Satu Rukun Islam.


Akhir sekali, Ustaz al-Banna secara tegas menyatakan pendirian Ikhwan tentang kerajaan. Menurut beliau kerajaan adalah salah satu rukun dalam struktur sistem Islam. Beliau berkata: “Islam yang diimani oleh Ikhwan al-Muslimin ini ialah Islam yang meletakkan kerajaan sebagai salah satu rukunnya. Islam yang bergantung kepada pelaksanaan sama seperti ia bergantung kepada pendidikan. Suatu ketika dahulu khalifah ketiga pernah berkata: “Allah akan menghalang dengan kuasa apa yang tidak boleh dihalang dengan al- Quran.” “Nabi s.a.w. meletakkan pemerintahan sebagai salah satu rangkaian Islam. Dalam buku-buku fikah kita, pemerintahan disenaraikan dalam masalah akidah dan asas, bukan dalam masalah fikah dan sampingan. Islam adalah pemerintahan dan pelaksanaan…” (UCAPAN DASAR MUKTAMAR KELIMA)


Ustaz al-Banna menegaskan bahawa semua hakikat ini lahir dari prinsip iaitu politik tidak boleh dipisahkan dengan Islam dan sistem sosial dalam Islam. Hakikat ini dapat dilihat dengan jelas dalam tulisan-tulisan beliau. Contohnya seperti berikut: Islam telah meletakkan suasana politik yang dapat memberikan kebahagiaan di dunia dan keuntungan di akhirat.

Ustaz al-Banna telah menjelaskan matlamat politik dalam Islam. Menurut beliau: “Wahai bangsa kami, janganlah istilah-istilah ini menutup mata kamu daripada menilai kenyataan. Janganlah nama-nama yang digunakan ini menutup semua kebenaran. Janganlah luaran itu menutup segala kebenaran. Islam sememangnya mempunyai dasar politik untuk membawa kebahagiaan di dunia dan kejayaan di akhirat. Inilah politik kami dan kami tidak ada pilihan lain. Oleh itu ketengahkanlah politik ini dan ajaklah orang lain berlandaskan politik ini nescaya kamu akan beroleh kemuliaan di akhirat. Kamu pasti akan memahaminya apabila sampai masanya.” (HALATUJU DAKWAH KITA)


Islam tidak memisahkan agama dengan politik. Ustaz al-Banna juga menegaskan salah satu nilai Islam yang tidak akan berubah ialah tidak memisahkan agama dengan politik. Beliau menyebut: “Jarang sekali anda bertemu dengan seseorang yang tidak memisahkan antara politik dan Islam apabila dia memperkatakannya. Kedua-dua perkara akan diletakkan di tempat yang berasingan. Bagi sesetengah masyarakat, kedua-dua perkara ini tidak boleh bersama. Oleh kerana itu dinamakan sesebuah pertubuhan sebagai pertubuhan Islam dan bukannya pertubuhan politik atau perhimpunan ini satu perhimpunan agama bukannya perhimpunan politik. Anda juga boleh lihat perlembagaan pertubuhan-pertubuhan Islam ada mencatatkan: “Pertubuhan ini tidak terlibat dengan soal politik.”

“Saudara, katakan kepada saya, jika Islam ini bukan politik, bukan sosial, bukan ekonomi dan bukan ilmu pengetahuan, jadi Islam ini apa? Adakah Islam ini hanya rakaat-rakaat yang dilakukan dengan hati yang kosong atau hanya sekadar lafaz umpama kata-kata Rabi’ah al-Adawiyah: “Istighfar yang memerlukan kepada istighfar.” Saudara adakah hanya kerana ini al-Quran perlu turun membawa suatu sistem yang lengkap. “…menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita Yang mengembirakan, bagi orang-orang Islam.” An-Nahl: 89 (BUAT MAHASISWA)


Politik dan pemerintahan adalah di antara perkara khusus dalam syariat Islam dan tidak akan terpisah daripada asas yang lain. Ustaz al-Banna menjelaskan kedudukan politik sebagai sebahagian daripada perkara asas dalam syariat: “Islam yang suci ini meletakkan kerajaan sebagai salah satu elemen sistem sosial Islam kerana Islam tidak dapat menerima suasana yang tidak stabil. Islam juga tidak membenarkan masyarakat Islam hidup tanpa pemimpin… “Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu…” Al-Maidah: 49 “Sesiapa yang mendakwa agama ini (atau lebih tepat Islam) tidak menyentuh aspek politik atau politik tidak termasuk dalam bidang Islam, dia sebenarnya telah menzalimi diri sendiri atau menzalimi ilmunya. Saya tidak katakan dia menzalimi Islam kerana Islam adalah syariat Allah yang tiada sedikitpun salah silap dan cacat celanya. “Negara Islam mestilah dibina di atas asas dakwah supaya Negara ini mempunyai wawasan tersendiri, bukan sekadar sebuah jentera pentadbiran dan kerajaan yang beku dan kaku tanpa sebarang roh. Demikian juga dakwah mestilah diletakkan di bawah penjaga yang akan menjaga, menyebar, menyampai dan memantapkannya.” (KRISIS DALAMAN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM: SISTEM POLITIK)


Mengabaikan aspek pemerintahan adalah jenayah sementara menuntut kewujudannya adalah wajib dalam Islam. Seterusnya Ustaz al-Banna mengingatkan tentang jenayah akibat mengabaikan pelaksanaan syariat Allah. Beliau menggesa para penggerak Islam agar berusaha mencapai matlamat ini: “Islam yang diimani oleh Ikwan al-Muslimin ini ialah Islam yang meletakkan kerajaan sebagai salah satu rukunnya. Islam yang bergantung kepada pelaksanaan sama seperti ia bergantung kepada pendidikan. Suatu ketika dahulu khalifah ketiga pernah berkata: “Allah akan menghalang dengan kuasa apa yang tidak boleh dihalang dengan al- Quran.” Nabi s.a.w. meletakkan pemerintahan sebagai salah satu rangkaian Islam. Dalam buku-buku fikah kita, pemerintahan disenaraikan dalam masalah akidah dan asas, bukan dalam masalah fikah dan sampingan. Islam adalah pemerintahan dan pelaksanaan… Mungkin kita boleh faham jika para reformis Islam merasa selesa dengan hanya berperanan sebagai penasihat dan pembimbing ketika mereka mendapati ada ahli politik dan pemerintah yang patuh kepada perintah Allah dan melaksanakan segala hukum-Nya, menyampaikan segala ayat-ayat dan hadis-hadis Nabi s.a.w. Namun hakikatnya seperti yang kita lihat, perlembagaan Islam berada di suatu tempat dan perlembagaan yang diguna pakai berada di tempat yang lain. Sikap para reformis Islam yang berpeluk tubuh tidak mahu menuntut supaya hukum Islam dijalankan merupakan suatu jenayah menurut Islam; Jenayah yang tidak akan dimaafkan kecuali dengan cara bangkit dan mengambil semula kuasa eksekutif daripada genggaman pihak yang tidak meyakini undang-undang Islam yang suci.” (UCAPAN DASAR MUKTAMAR KELIMA)


Kesederhanaan dan rasional ketika berhadapan dengan masalah pemerintahan. Akhirnya, secara terbuka beliau menjelaskan bahawa matlamat Ikhwan al-Muslimin bukanlah untuk mendapat kuasa pemerintahan sebaliknya matlamat mereka ialah melaksanakan syariat Allah. Tegas beliau: “Atas dasar ini, Ikhwan al-Muslimin tidak pernah menuntut kuasa untuk kepentingan diri sendiri. Jika Ikhwan merasakan ada di kalangan umat ini yang bersedia memikul tanggungjawab dan amanah ini serta bersedia memimpin masyarakat berlandaskan ajaran Islam dan al-Quran maka Ikhwan akan menjadi jentera, pembantu dan pendokongnya. Jika tiada maka kuasa pemerintahan adalah sebahagian pendekatan Ikhwan. Mereka akan berusaha mengambil semula kuasa daripada genggaman setiap kerajaan yang tidak melaksanakan perintah Allah. “Atas dasar ini juga, Ikhwan amat waras dan amat berhati-hati untuk tidak menerima tanggungjawab kuasa ini dalam keadaan jiwa umat Islam di tahap sekarang ini. Perlu ada suatu tempoh yang diperuntukkan untuk menyebar dan mengetengahkan dasar-dasar Ikhwan. Dalam tempoh ini masyarakat dididik bagaimana untuk mengutamakan kepentingan umum daripada kepentingan peribadi.” (UCAPAN DASAR MUKTAMAR KELIMA)


Dengan landasan yang jelas dan nyata ini Ustaz al-Banna telah mengemukakan suatu pemikiran politik yang berlandaskan fahaman yang tepat tentang Islam. Agama yang merupakan panduan hidup yang lengkap dan bersepadu. Ia sekaligus menggariskan dasar dalam gerakan Ikhwan al-Muslimin. Dasar ini seterusnya mencorak agenda kebangkitan ummah dan proses pembinaan sebuah negara Islam yang unggul.

Guru yang terbaik adalah pengalaman yang lepas

Assalamualaikum
setiap insan pasti akan merasai detik waktu manis dan pahit dalam kehidupannya
samada kita bersedia hendak merasainya, semua bergantung pada kita
tapi apa yang pasti, kehidupan tetap perlu ditempuh, mati tetap akan datang menjenguk bile tibe masanya, ntah esok,lusa atau hari ini...
walaubagaimana pun, detik2 yang berlalu itu makin jauh,
maka perlu kita sedari jgn terlalu dicari detik yang lepas tetapi jgn jgn pule dilupainya kerana ia guru terbaik buat kita,
detik2 mati pula adalah detik plg dekat,
maka perlulah sentiasa bersiap sedia untuk menempuhinya dengan segala2 amal2 islami yang betul dan diiktiraf quran dan hadis bkn diiktiraf Perlembagaan UMNO hatta PBB...

(kata2 tersebut dipertik dari nasihat Imam Al-Ghazali)


Buat adik seusrahku, Malik...
selamat meneruskan perjuangan di bumi ini khasnya di kmpus...
jemaah tidak memerlukan kita tetapi kita memerlukan jemaah (kate2 akhi mufiza)
semoga 21 tahun yg lepas menjadi guru teladan terbaik untuk diri
salam hari lahir
great 21,insyaAllah

Benarkah kita masih mmeperjuangkan islam yang sebenar atau bersembunyi dsebalik nafsu yang membuak2? Cerita Muhasabah

“Anakku, tahukah kamu, dengan apa kamu akan dimasukkan ke dalam syurga dan dengan apa kamu dijauhkan dari neraka?”.

Guru melemparkan persoalan sulungnya dalam munaqasyah hari itu. Ribuan ulama yang hadir di kala itu dan mereka sedang bermuhasabah sesama mereka. Guru mengambil kesempatan untuk melihat sejauh manakah ketajaman makrifat saya kini.

Saya menjawab, “Dengan erti taqwa yang saya sembahkan kepada Allah, saya akan dimasukkan ke dalam syurga. Dan dengan erti khauf saya dijauhkan dari sambaran api neraka, guru,” saya menjawab dengan penuh keyakinan.

Guru menepuk bahu saya sambil menggeleng kepala. Ia bererti, jawapan saya salah. Zun Nun al-Misri datang dari belakang seraya berkata, “Nampaknya, makrifat anak muda ini masih lemah. Ia menyangka ia memberi kepada Allah. Walhal ibadat yang ia lakukan bukanlah untuk Allah. Taqwanya bukanlah memberikan kebaikan kepada Allah,” saya tidak faham apa yang dimaksudkan.

Guru kelihatan menyalami tangan Zun Nun al-Misri sambil menciumnya. Saya menuruti perbuatan guru. « Anakku, ingat pesan aku. Ibadah yang kamu lakukan sebenarnya hanya untuk dirimu. Taqwa itu hanya untuk dirimu. Khauf dan raja’ itu juga untuk dirimu. Bukan untuk Allah, » ucapan al-Misri menggoncangkan jiwa saya.


Guru tersenyum. Al-Misri meneruskan bicaranya, « Ajarilah muridmu ini, bahawa dakwah juga tidak mampu mengubah manusia. Usrah dan tarbiah juga tidak mampu memberikan apa-apa untuk Islam. Yang menjaga hati manusia dan membersihkannya hanyalah Allah. Kita hanya alat, » ujar al-Misri kemudiannya meninggalkan kami.

Saya kekeliruan. « Guru, telusnya, saya tidak memahami ungkapan al-Misri. Guru menarik saya merapatinya. Sambil guru berbisik, « Anakku, apakah layak taqwa kita yang cetek ini untuk memasukkan kita ke dalam syurgaNya yang seluas langit dan bumi ? Apakah mampu ketakutan yang kita sembahkan kepada Allah memadamkan neraka ? »

Saya terkedu. Teringat satu kalam Allah yang berbentuk ancaman. “Hari yang mana Kami bertanya kepada Jahannam, masihkah ada ruang kosong? Jahannam bertanya balik, “Apakah masih ada manusia yang ingin dilemparkan ke dalamku.”

Neraka ini tempat kotoran. Guru membuat tamsilan. Seolah-olah engkau merapatkan hidungmu ke dalam mangkuk tandas dan menjilat serta menggigit najisnya. Aduh, loya saya mendengarnya.

Seolah-olah, ambil tahi yang kotor dan dilumurkan ke muka engkau. Sanggupkah?

Bahkan neraka jauh lebih teruk berbanding itu. Guru bertanya lagi, “Anakku, sudahkah kamu bersedia menghadapi kehidupan selepas kematian? Sudahkah kamu mendidik adik-adik usrahmu agar bersedia menghadapi saat-saat itu? Saat yang mana tiada guna kelantangan suara kamu menentang kezaliman sedangkan hati kamu kotor.

“Saat yang mana tiada guna perjuangan kamu jika jiwa kamu penuh dengan daki-daki maksiat. Saat itu adalah saat untuk orang yang berhati bersih.”

Sebagaimana firman Allah. Yang berhati bersih itu adalah yang takut kepada Allah ketika ia sendirian.

Guru bertanya lagi. “Apakah kamu pernah menitiskan air mata? Atau kamu hanya banyak ketawa. Anakku, sesungguhnya Allah menyeru agar sedikitkan ketawa dan banyakkan menangis. Hati yang gelap itu mudah menerima kotoran maksiat. Bermakna hati kamu jika tidak dibersihkan, adalah ibarat tandas yang penuh dengan limpahan tahi.”

Saya menangis mendengar kata-kata guru. Ia sangat menusuk hati. Saya tidak mampu lagi menahan esaknya.

“Anakku, Iman dan ilmu yang kamu miliki, tidak mampu memberikan kesan yang besar kepada Islam. Maafkan aku anakku. Aku melihat kamu kuat berjuang namun nafsumu sentiasa kecundang. Namun kamu menyangka kamu telah memberikan sumbangan yang besar kepada Islam. Kamu silap anakku.”

Saya terus memeluk guru sambil memohon ampun kepadanya. “Anakku, jangan mohon ampun dariku. Mohonlah kepada Allah. Bukan hanya dengan solat taubat dan istighfar lidah. Sebaliknya dengan penuh perasaan kesal dan keazaman untuk tidak mengulanginya.”

Pejuang Islam sekarang menurut guru, kuat daya juangnya namun lemah ketahanan imannya. Lantang suaranya menentang kezaliman namun perlahan bisikan hatinya di lembah keimanan. Jasadnya sanggup bersusah payah bersama perjuangan rakyat namun nafsunya sentiasa ingin bersenang lenang.

Solat taubat. Bukan solat taubat yang mendekatkan kita kepada Allah. Tetapi keinginan kita ingin meninggalkan kotoran maksiat dan melakukan taat.

Saya kemudiannya merapati al-Sakandari untuk memohon petunjuknya. Guru yang meminta saya berbuat demikian.

Al-Sakandari melihat saya. Lalu ia menangis. Teringatlah saya kata guru. Jika kamu ngin melihat kepada orang yang sentiasa berasa dirinya penuh dengan maksiat, jiwanya jauh dari taat, maka lihatlah kepada al-Sakandari. Ia sentiasa merasakan dirinya pelaku dosa yang besar.

“Guru, berikanku pesan.”

Al-Sakandari menangis. Ia meraung kuat. « Aduh, hari ini orang memohon nasihat dariku sedangkan diriku sendiri tenggelam dalam lautan kedurhakaan. Aduh, bagaimana hatiku ingin berkilau-kilauan dengan cahaya keimanan sedangkan bayangan duniawi selalu menyelimutiku, » ia pengsan dan saya tergamam.

coretan asal
dzulkhairi.blogspot.com

Video : Jom tengok ucapan KJ! - Nizar News

video

hadoi2
ingat tu latihan speech ka ,KJ...
no komen
kredit kt
http://loveperak.blogspot.com

Jika tidak mampu ke situ, sekurang2 kita ke arah itu!




Assalamualaikum wbt

Ya Allah ,Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Engkau telah mentakdirkan hari ini aku menulis setelah sekian lama tidak menulis ke blog ni.

Alhamdulillah, lepas mengedit kiri dan kanan blog, sawang-sawang di blog makin berkurangan.

Tapi sawang di kepala, siapa yang tau. Macam2 ada...

Pertama, pada mulanya saya tak mau menulis, tapi entah macam mana sebab petang tadi sudah berjanji dengan seseorang untuk followup satu artikel/perkongsian, relakan jugak la jari ini menari atas keyboard... Betul jugak kata2 mutiara ini:

“ Perjalanan yang jauh bermula dari langkah pertama”

~Terkena batang hidung sendiri, astaghfirullah~

Baik, tamat sesi coretan kosong...Maka bermulalah, coretan yang tidak kosong ini (ayat orang sudah lame tidak menceburkan diri dalam posting)

“Saya tidak mampu la akhi”

“PMI kosong, xde ekor..pandai bercakap antara mereka sahaja tapi x pandai bertindak dan berdebat”

“Orang lain kan ade, saya tolong bawah2 da la”

“PMI,huh...berdakwah apa, bnyk bermain dengan masalah dalaman ja..syok sendiri ler tu”

“Jemaah PMI tu pandai komen ja, tapi x bertindak dan x pandai bg alternatif”

dan banyak lagi...

Jika melihat kenyataan2 di atas, pasti mereka2 yang pernah terlibat berkata ‘Aduh, pedihnya’..pasti ade yang merasa down...nk letak jawatan, nk lari, menangis, stress dan sebagainya...kerana apa?pasti sebab terkena batang hidung sendiri..

Ya, saya juga merasa begitu kerana aku juga tergolong dalam golongan2 ‘mereka2’ itu.tak tau la kalau anda tidak tergolong dalam golongan2 yang pernah dikeji,dihina dan dinasihat scara kasar...

Stress? Nk letak jawatan? Down ka?

Gejala biasa kerana fitrah manusia, bila smpai suatu tahap pasti akan tersentuh ke lubuk sanuri barinya... Biarkan, teruskn jika kau hendak rase down, stress dan rase nk letak jawatan..hatta rasa nk nangis pun gejala biasa, tiada orang boleh menafi menangis tu utk insane, bukan untuk robot kerana kita mempunyai satu ketul daging yang berharga yang tiada pada robot, kapal terbang dan kerete PM najib (xde kaitan)..itulah hati...

Tetapi biarlah ia sekadar hanya ‘rase’..rase nk down, rase nk letak jwtn, rase stress dll.

Hakikatnya, jiwa perjuangan masih berbuak2 di diri masing2...

Gejala itu hanya sementara jika masing2 memahami apa tujuan kita diciptakan di bumi ini.

Ayat 56 surah Adz Dzaariayaat ini cukup menjadi ‘power factor’ kepada semua pejuang2 agama Allah walau di mana skali pun die berada, tidak kire di bumi, marikh, rumah PM najib, hatta kalau pakai kasut jenis krokodile rm 50,000 pun engkau tidak dapat lari dari kenyataan ini, engkau aku dan dia adalah hamba Allah. Maka di sini perlu diingatkan, ‘the effectiveness of ibadah’ sangat dhaif bg diri kita yang bergelar hamba Allah.. sejauh mana sahaja kita mengingati Allah..ade 24 jam sehari? Mungkin yang membaca ya, tapi saya sesekali jauh..astaghfirullah...

Macam mane hendak meningkat ‘the effectiveness of ibadah’ adalah melalui mengaitkan setiap perbuatan kita atas dasar islam, kerana Allah... aku memancing kerana Allah, aku berucap di dpn rakyat kerana Allah hatta kalau nak bercouple pun kerana Allah tapi bersyarat, mesti da kawen la...

‘Ya Allah, jika aku beralih hati keranaMU, kau paling la semula hati aku ini ke jalanMU. Jgn biarkn aku melampaui batas dan lari dari jalan2MU Ya Allah.. amin ya rabbalalamin...’

Petang tadi saya berbual via ym dengan anak usrah sejemaah PMI di kmpus kejuteraan USM. Adikku meluahkan perasaan, terasa down dalam PMI, down kerana akademik, down kerana masalah dalaman, dan juga serangan2 dari luar (tohmahan2 dll)

Dalam perbincangan kami, saya mengingatkan dia kembali kepada hakikat pejuangan mahasiswa.

Perjuangan mahasiswa di kampus tidak menginginkan PMI dikenali dengan sebagai badan2 ‘masjid shj’, dikenali sebagai proxy ‘parti pembangkang’ yang mempunyai agenda tersendiri dan dikenali sebagai penakut, hanya berani berkata2 belakang tanpa bertindak. Tidak!PMIUSMKKj bukan begitu, dulu kini dan selamanya...

Mengapa saya berani menyatakan sedemikian? Kerana selagi PMI berpegang pada asas2 islam, memahami tujuan PMI sebenarnya ditubuhkan, memahami hakikat perjuangan islam melalui wadah ini, insyaAllah PMI akan teruskn usaha dakwahnya di kampus.

Berkisar tentang kata2 / tohmahan2 yang dilontarkan pada PMI (spt di atas), bagi saya dlm satu skop ia baik untuk PMI. PMI sepatut nya memandang ia positif dan jadikan ia sebagai ‘factor to the turning point’..bawakan ‘new wave’ kepada PMI selepas ini..jadikan PMI sebagai satu pusat rujukan untuk mahasiswa2 islam, kalau mampu lagi, rujukan pada semua mahasiswa di kampus..

Saya mengambil contoh dari kampus2 lain pada adik seusrah saya. Jika di USMiNDUK, mereka hebat dengan pelbagai aktiviti2 bermasyarakat, jika ada perkara yang bertentangan dengan syariat islam dilakukan di USM, mereka bangkit membantah, tidak kira secara demostrasi atau penyerahan memorandum..sma juga di kampus2 lembah kelang, bahkan mereka lebih terkehadapan. Setiap bulan pasti ade pgrm2 dari PMI untuk disajikan pada mahasswa2 dan masyarakat sekitar. Ahli tidak la ramai, tekanan akademik? Ya, mungkin tekanan akademik mereka kurang, tapi kita tidak boleh jadikan akademik sebagai alasan kerana alasan itu sebenarnya ujian dari Allah, sejauh mane kita dapat ‘beribadah’ padaNYA dalam konteks berpersatuan. Terdetik dalam hati saya tadi ingin menyatakan pada adik seusrah, ‘tahniah’...tahniah sebab nta sedang ditarbiyah dari Allah, direct pad anta..jika nta Berjaya, maka nta bertuah kerana nta la hamba Allah. Elemen2 kejayaan tersebut mesti terdiri dari elemen kesabaran spt rasulullah saw tatkala di baling najis ke mukanya, ketabahan seperti bilal bin rabah tika dibaringkan di atas padang pasir yang panas dan keyakinan pada agama Allah spt saidina Ali semasa berbaring di katil rasulullah ketika hijrah.

Allah melihat usaha hambaNYA, bukan pada hasilnya. Hasil itu hanya la tahap kepada kejayaan kepada strategi hambaNYA. Contoh kesah nabi Nuh as, hidup selama 950 tahun tetapi mempunyai umat tidak sampai 100 orang.kadar setahun hanya 9 orang. Tetapi nyata, kekasih Allah itu ttp dijanjikan syurga kerana usahanya kerana Allah swt...

Jika tidak mampu ke situ, sekurang2nya ke arah itu..

Itulah ungkapan yang sering saya beri pada adik seusrah saya. Hakikat perjuangan mahasiswa mesti hidup dengan seminar2, ceramah agama, bengkel2, turun ke medan masyarakat, bedah buku, kem jati diri muslim, joint venture dengan semua persatuan2 yang ade di kmpus, program kebajikan, majlis2 ilmu, sukan, hiburan yang betul, motivasi2 dan sebagainya..perjuangan mahasiswa juga mesti jelas ke mana arah tujunya, tidak terlalu bergantung pada ‘senior’ yang da kluar dari kepompong ‘mahasiswa’...Walaubagaimanapun, Allah itu adil dan seadil2nya.Allah tidak akan membebankan sesuatu yang tidak mampu kepada hambaNYA spt firmanNYA:

1st posting selepas berbulan2 x menulis udah panjang merapu..

Tetapi begitulah hakikat perjuangan mahasiswa islam. Bergerak mengikut kemampuan. Jika tidak mampu semua, jangan tinggal semua. Kalau tidak mampu ke situ, sekurang2 ke arah itu sudah memadai. Dan juga kena ingat, PMI kena bergerak secara berjemaah. Berjemaah mesti memahami konsep 1malaysia..eh,slp2..satu mesia wat pa.fahamilah konsep:

WEHDATUL FIKR, WEHDATUL A’MAL

(kesatuan dalam pemikiran, kesatuan dalam amalan)

Satukan lah hati2 ahli jemaah islam. Jangan biar ia lari terlalu jauh, dan jgn biar ia leka terlalu lama kerana kita masih berpegang pada satu janji, janji kita pada Allah swt:

JANJIKU SEBAGAI KHALIFAH DI MUKA BUMI INI...

Sekian dari hambaMU yang dhoif

Mujahid4869