Alhamdulillah, sudah genap sepuluh hari saya meninggalkan bumi para an-biya, bumi barakah.
Di penjuru hati ini masih terpalit seruan tawaf, panggilan untuk merasa air zam zam yang tidak pernah lekang di bumi pancutan air zam zam itu...
Kalau tidak kerana pakej yang diberi nama Al-Quds menetapkan hari pulang ke tanah mesia ini (8jun09) sudah pasti saya ingin terus tinggal di sana...
Di sini saya ingin menceritakan serba sedikit pengalaman saya di sana, sebagai pengajaran kepada diri dan mungkin boleh dijadikn tatapan ringkas pada pembaca.
Jam 3pagi, 29mei09 tarikh keramat saya bersama2 dengan mak,ayah, mak su dan uncle li bertolak menuju ke negara Arab Saudi untuk menyahut panggilan baitulAllah...
Alhamdulillah perjalanan amat lancar, ditakdirkan menaiki plane Qatar (seb baik bkn boeing,tu yg leh rase duduk lame sket dlm plane ni)...
Mengambil masa selama 8 jam dr KL-Qatar..Sesi perjalanan pertama, kami ditransitkan ke Qatar dahulu...so, jln2 la kt Doha ni (ibu negeri Qatar)


huh, sebelum terus cerita di air-port Qatar, kita ke cerita dlm plane qatar ni dulu
8jam perjalanan?tapi yg pasti kami bertolak jam 3pagi dr KL, smpai2 jam 6 pg di qatar..aik, macam mane boleh jdk 8 jam??
ha, ini la perjalanan merentas GMT...case tmbah dan tolak waktu antarabangsa ni, perjalanan still rase 8 jam, tetapi jam tangan elektronik merasakan 3 jam perjalanan shaja.
Subuh di atas plane, huh, 1st time merasai pengalaman ini...
subuh pada jam 430pagi, di atas laut india..
hampir3 terlepas subuh sebab dok ralik lena atas plane,huhu...
nasib baik la duduk sebelah sorang ustz dr gua musang, aka us shamsuri, terasa la kejutan iman untuk solat subuh..di sini saya ingin highlightkn ramai para hajji dan hajjah membuat kesilapan waktu ini...niat yang baik untuk menunaikan umrah/haji, tapi tatkala dlm perjalanan nk ke tanah suci itu da wat dosa besar, x solat subuh...jadi saya nk ingat pada bakal2 hajji dan hajjah, solat fardhu wajib ditunaikn walaubagaimanapun keadaan...
baik, sbb situasi atas plane, maka solat la smbil duduk, sbb kl berdiri dikhuatiri diri terlompat plk,plane ni bkn statik, loqlaq jgk...dan yang penting yakin kiblat kita di depan, plane sentiasa menuju ke arah kaabah...
makan??ha, jgn riso...atas plane qatar ni makanan sggt mewah dan halal(kena yakin halal)...3 kali kami disuap, tambahan dengan muvie2 yang pelbagai,uptodate dan 24jam..tapi harus ingt para hajji, jgn la dok layan muvie2 tu, btolkn niat2 tu, bnykkan berzikir dan ingat Allah...


Maka tibe lah kami di atas air port qatar@DOHA
To be continue....